Friday, 12 October 2012

HALANGAN DALAM KAUNSELING


Klien resisten atau menentang
Klien resisten ini bermaksud klien yang menentang iaitu klien yang tiidak mahu menerima perubahan. Menurut Brammer (1999), beliau menjelaskan bahawa klien resisten mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
1.      Klien mengkritik kaunselor atau proses kaunseling
2.      Klien datang lambat ataupun gagal menghadiri sesi kaunseling
3.      Klien berdiam diri
4.      Klien berfalsafah dan ingin menunjuk pandai dalam sesi kaunseling
5.      Klien menamatkan sesi kaunseling lebih awal dari sepatutnya
6.      Klien menggunakan jenaka yang berlebihan
7.      Klien terlalu kerap menggunakan helah bela diri
Menurut Egan (1998), melihat resisten klien boleh ditangani melalui :
1.      Menjelaskan kepada klien bahawa resisten adalah satu perkara yang biasa dalam terapi dan pengekalan adalah satu mekanisma bela diri yang penting.
2.      Menjelaskan bahawa resisten klien adalah sesuatu yang positif dan bukannya sesuatu kegagalan.
3.      Elakkan intervensi yang terlalu proaktif.
4.      Galakkan kerjasama dan penyertaan klien dalam menetapkan matlamat adalah perlu.
      Klien reluctant atau enggan
Klien reluctant merupakan klien yang jika diberi pilihan akan berasa tidak rela untuk berjumpa dengan kaunselor. Klien ini ialah klien yang dirujuk oleh orang ketiga yang berada dalam keadaan yang kurang bermotivasi untuk berubah atau menerima bantuan daripada kaunselor. 
Antara kaedah yang boleh digunakan adalah seperti berikut:
1.      Jelaskan batas masa
2.       Jangan menganggap keengganan klien sebagai kegagalan kaunselor
3.      Kaunselor perlu mempunyai sumber dan bahan yang mencukupi
4.      Teknik-teknik seperti konfrantasi, memujuk, modifikasi tingkah laku boleh digunakan bagi klien yang tidak mengaku mempunyai masalah, tetapi tidak mahu berubah dan yang takut untuk berubah.
5.      Mewujudkankepercayaan dan empati serta kemesraan terhadap kilen
6.      Kaunselor mengelakkan konfrantasi dan interpretasi yang terlalu awal
7.      Jelaskan tujuan perjumpaan dan kenpa klien dihantar kepada kaunselor, faedah yang didapati dalam kaunseling jika ada kesediaan bekerjasama di antara klien dan kaunselor
8.      Berikan jaminan tentang kerahsiaan 
Pemindahan  (transference) dan pemindahan balik (countertransference)
Transference merupakan satu proses yang tidak disedari iaitu klien memprojek perasaan dan sikapnya kepada kaunselor ke arah individu yang signifikan di dalam kehidupan mereka. Ianya berasas dari pengalaman awal kanak-kanak yang menyumbang kepada pengulangan dan konflik lalu.
Isu-isu yang menyebabkan berlaku countertransferebce adalah seperti berikut :
1.      Reaksi kaunselor yang tidak realistik kepada klien yang mengganggu objektivitinya.
2.      Berlaku apabila keperluan kaunselor berada di dalam sebahagian besar perhubungan kaunseling atau bila klien mencetuskan luka lama yang belum disembuhi.
3.      Memberi kesan samada positif dan negatif dalam perhubungan kaunseling.
Contoh bagi ilustrasi countertransference adalah :
1.      Anda banyak persamaan dengan saya
2.      Anda mengingatkan saya pada seseorang
-          Orang ketiga
-          Mangsa penderaan
-          Pelajar nakal
           -     Kehilangan seseorang yang disayangi




No comments:

Post a Comment