Sunday, 14 October 2012

PERINGKAT KAUNSELING


Peringkat pra-sesi
Pada peringkat pra-sesi ini, kaunselor perlu mengkaji tentang latar belakang klien terlebih dahulu. Segala maklumat peribadi mengenai diri klien hendaklah dikumpulkan secara teratur dan sistematik bagi memudahkan kaunselor memahami persoalan sebenar klien. Menurut Mizan Adiliah, Halimatun Haliliah (2002), kemahiran pra-sesi adalah kemahiran di mana kaunselor membuat persediaan yang bergantung kepada situasi di mana khidmat kaunseling itu diberikan dan samada klien tersebut dirujuk atau sukarela. Kaunselor perlu menyemak diskripsi klien bagi membantu kelancaran proses menolong. Tempat dan situasi yang selesa juga perlu supaya mereka rasa selamat dan mewujudkan kepercayaan dalam diri.

Peringkat membina hubungan
Kaunselor perlu membina hubungan terlebih dahulu dengan klien sebelum meneroka masalah klien kerana hubungan yang baik dapat membantu kaunselor memahami masalah klien. Menurut Mizan Adiliah, Halimatun Haliliah (2002), kemahiran membina hubungan bertujuan memberi perangsang kepada klien supaya sentiasa tenang dengan memberikan tanggapan pertama yang positif. Kaunselor perlu suasana yang teraputik, jarak dan ruang bagi berkomunikasi, penampilan diri, ekspresi wajah,pandangan atau kontak mata, tahap tenaga, kedudukan dan pergerakan tubuh badan, senyuman dan nada suara. Menurut Sapora Sipon et al. (2002), kemahiran ini digunakan oleh kaunselor bagi membawa klien menghadapi realiti dengan cara menyelaraskan mental, emosi, tingkah laku, komunikasi lisan dan bukan lisan.

Peringkat penstrukturan
Kemahiran ini dilakukan semasa proses kaunseling bermula dan matlamatnya adalah bagi menyediakan nada dan struktur sesi perundingan yang bakal dilaksanakan. Pada peringkat ini, kaunselor dan klien akan menetapkan samada hubungan mereka dapat diteruskan ataupun tidak. Dalam membuat penstrukturan, ia merangkumi elemen-elemen seperti kaunselor perlu menerangkan tentang definisi kaunseling, peranan kaunselor dank lien, etika kerahsiaan dalam kaunseling, matlamat sesi kaunseling dijalankan dan juga had masa.

Peringkat penerokaan masalah
Pada peringkat penerokaan masalah ini, kaunselor perlu untuk menggunakan segala kemahiran yang ada bagi mendorng klien untuk meluahkan masalah mereka. Menurut Eisenberg dan Delaney (1977), peringkat penerokaan adalah proses berlakunya komunikasi yang didorong keikhlasan dan kejujuran serta berterus terang terhadap peranan sebenar yang hendak dibincangkan antara kedua-dua pihak.
Segala perasaan tidak logik, tidak rasional samada dalam diri kaunselor atau klien perlu dikikis dan dihindari dengan segera supaya tidak mengganggu pencapaian matlamat sebenar. Bagi menjayakan sesi penerokaan kaunselor perlu bermatlamat mengumpul sebanyak mungkin maklumat yang berkaitan permasalahan klien. Klien digalakkan lebih banyak bercakap dan meluahkan perasaan manakala kaunselor hanya mendorong dan menggalakkan klien untuk terus bercakap.

Peringkat mengenal pasti masalah
Pada peringkat ini, kaunselor berperanan membantu klien mengenali masalah yang telah membawa dirinya ke sesi tersebut. dengan mengetahui pelbagai masalah yang dihadapi oleh klien akan memudahkan kaunselor bagi menentukan langkah bagi klien mengatasinya.. kaunselor boleh menggunakan pendekatan secara langsung seperti Inner Circle oleh Lazarus (1998) sekiranya terdapat klien yang sukar hendak berkongsi pada peringkat awal. Kaunselor perlu membantu klien meletakkan keutamaan ke atas masalah yang dikenal pasti. Selain itu, kaunselor perlu membantu klien mengenal pasti antecedent atau pelbagai perkara yang mendahului masalah, mengenal pasti consequences atau pelbagai akibat masalah dan juga kemahiran, kekuatan dan sumber bahan yang boleh digunakan bagi membantu kliennya.

Peringkat menentukan matlamat
Sebagai kaunselor yang professional, perlu untuk menentukan matlamat  dalam memberikan bantuan kepada kliennya. Kaunselor perlu merancang dengan kehendak dan keadaan kliennya sendiri. Matlamat kaunseling perlu mengikut kemahuan klien dan bukan kehendak kaunselor semata-mata. Walau bagaimanapun, kehendak itu perlu dipersetujui bersama antara kaunselor  dan klien. Mengikut Sheldon, Eisenberg dan Daniel dalam Sapora Sipon dan Wan Anor (2002), menjelaskan bahawqa antara matlamat kaunseling adalah membina satu hubungan yang saling percaya-mempercayai, mewujudkan rasa selamat serta membentuk satu matlamat kaunseling.

Peringkat alternatif penyelesaian dan tindakan
Alternatif adalah pilihan-pilihan yang mungkin atau berkemungkinan langkah yang boleh diambil bagi mengendalikan sesuatu perkara. Dalam proses kaunseling, alternatif hanya akan dibincangkan selepas klien dan kaunselor memahami masalah yang dibincangkan dengan jelas. Ia bermula selepas kaunselor merumuskan permasalahan dan dipersetujui oleh klien bahawa itulah tindakan yang perlu diambil. Dalam mencari alternatif yang sesuai, kaunselor perlu melihat kepada potensi yang ada pada diri klien, kemampuan dan matlamat klien yang ingin dicapai.
Apabila memilih alternatif untuk jalan penyelesaian masalah, ia perlu berdasarkan kepada diri klien itu sendiri dan kaunselor hanya sebagai pembimbing. Selepas mencari alternatif, pelan tindakan yang selanjutnya perlu dibuat bagi menyelesaikan masalah. Tindakan yang diambil adalah bergantung kepada alternatif yang dipilih oleh klien. Kaunselor hanya bertindak mengikut arah alternatif yang dipilih supaya dapat mencapai matlamat klien yang ditentukan pada awal sesi.                                  

Peringkat penamatan dan susulan
Sesi kaunseling yang Berjaya perlu mempunyai penamatan yang baik. Kaunselor boleh memulakan proses penamatan dalam sesi kaunseling dengan menerangkan bahawa matlamat kaunseling sudah dicapai dan penamatan boleh dilakukan. Penamatan sesi ini terbahagi kepada dua iaitu penamatan sesi untuk sesi lanjutan dan penamatan sesi kaunseling keseluruhannya.  Menurut Pietrofesa, Hoffman dan Splete (1984), jika klien membincangkan satu isu baru pada akhir-akhir sesi, kaunselor boleh mengingatkan bahawa terdapat hanya lima atau sepuluh minit lagi masa yang tinggal. Ketika ke arah penamatan sesi, rumusan samada kecil atau besar membantu untuk meringkaskan apa yang sudah berlaku di dalam sesi kaunseling. Perkara penting dalam penamatan sesi kaunseling individu adalah merangka sesi yang akan datang jika terdapat sesi susulan.

1 comment: