Tuesday, 13 November 2012

Kod etika kaunseling


HUBUNGAN KAUNSELOR DAN KLIEN
v  Kaunselor hendaklah menghormati intergriti dan kebajikan klien.
v  Maklumat yang diperolehi hendaklah dirahsiakan kecuali ianya boleh membahayakan klien dan orang sekeliling.
v  Kaunselor hendaklah mendapatkan persetujuan daripada klien apabila menyampaikan hal-hal yang berkaitan dengan klien kepada pihak ketiga.
v  Kaunselor hendaklah berusaha memahami dan menghormati latar belakang  sosiobudaya klien.
v  Kaunselor juga bertanggungjawab untuk melindungi klien daripada ancaman fizikal dan trauma psikologi.
v   Kaunselor mesti menghormati privasi klien dalam sesi kaunseling.
v  Kaunselor tidak boleh menyalahgunakan kedudukannya untuk kepentingan emosi, seksual atau kewangannya.

TATALAKU KAUNSELOR
v  Kaunselor hendaklah menjaga dan mengekalkan tatalaku yang cemerlang demi menjaga piawaian dan identiti sebagai seorang kaunselor.
v  Kaunselor hendaklah sentiasa berusaha menilai dan meningkatkan pengetahuan, kebolehan dan kemahiran dalam bidang profesionnya.
v  Kaunselor hendaklah menjalankan tugasnya dengan cekap, bertanggungjawab, berdedikasi, jujur, ikhlas selaras dengan tahap profesionalisme yang tinggi.


TANGGUNGJAWAB KAUNSELOR KEPADA RAKAN PROFESIONAL
v  Kaunselor hendaklah menghormati rakan profesionalnya.
v  Kaunselor hendaklah mencegah, menzahir dan memperbetulkan perlakuan rakan kaunselor yang tidak beretika.
v  Kaunselor hendaklah bersedia mempertahankan, membantu serta membela rakan profesional yang teraniaya akibat tuduhan  perlakuan yang tidak beretika.

TANGGUNGJAWAB KAUNSELOR TERHADAP MASYARAKAT
v  Kaunselor hendaklah memahami dan menghormati nilai sosiobudaya masyarakat ditempat dia berkhidmat.
v  Kaunselor hendaklah mematuhi undang-undang negara dalam melaksanakan tugasnya.

TANGGUNGJAWAB KAUNSELOR TERHADAP ORGANISASI DAN MAJIKAN
v  Kaunselor hendaklah mematuhi segala perjanjian yang ditandatangani dengan organisasi.
v  Kaunselor hendaklah mematuhi polisi dan prosedur organisasinya serta berusaha meningkatkan kecekapan.
v  Kaunselor hendaklah bertindak mencegah diskriminasi dalam organisasi.
v  Kaunselor tidak boleh menyalahgunakan kemudahan dan sumber dalam organisasi.
v  Kaunselor hendaklah bersama-sama bertanggungjawab ke atas peningkatan kerjaya untuk dirinya dan stafnya.



PERKHIDMATAN PERSENDIRIAN
Pengiklanan
v  Kaunselor hendaklah mengiklankan perkhidmatannya secara professional dengan memberikan maklumat yang jelas sebagaimana yang terdapat dalam Bahagian II Peraturan-Peraturan Kaunselor Berdaftar ( Kelakuan dan Tatatertib) 1999.
v  Kaunselor yang berkhidmat dengan organisasi, tidak dibenarkan menggunakan nama organisasi untuk mengiklankan perkhidmatan persendiriannya.

Pentadbiran
v  Kaunselor hendaklah mematuhi Akta Kaunselor 1998 dan peraturan-peraturannya.

Bayaran (fee)
v  Kaunselor hendaklah memberitahu klien terlebih dahulu kadar fee yang dikenakan sebelum memberi khidmat kaunseling.
Fee yang dikenakan hendaklah selaras dengan kadar yang ditetapkan oleh Lembaga Kaunselor.

No comments:

Post a Comment